Довідка щодо закону України 3817-IX, яким суттєво спрощено умов ліцензування зберігання пального для аграріїв
Довідка щодо закону України 3817-IX, яким суттєво спрощено умов ліцензування зберігання пального для аграріїв
27 липня 2024 року набув чинності Закону України 3817-IX «Про
державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових
дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів,
тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних
сигаретах, та пального».
Відповідним законом були суттєво спрощені умови, а також
виправлено значні технічні прогалини діючої системи ліцензування
зберігання пального для потреб власного споживання, яка є обов’язковою
для аграріїв.
Нагадаємо, до прийняття відповідного закону система
регулювання обігу пального містила низку вимог, які на практиці
взагалі неможливо було виконати. Це призводило до значних проблем у
підприємств та необґрунтованих штрафних санкцій. Зокрема:
• В ліцензії необхідно було вказувати обсяг та місцезнаходження всіх
нестаціонарних ємностей місткістю більше 5 літрів (невеликі
каністри, бочки, тощо). За невірно зазначене місце знаходження хоча
б однієї ємності більше 5 літрів, або наявність незазначеної ємності
було передбачено анулювання ліцензії і штраф у розмірі 500 тис. грн;
• В ліцензії треба було вказувати адресу зберігання пального, а це не
завжди є можливим, адже у поля, де аграрії зберігають пальне, немає
адреси. Неправильно вказана адреса веде до анулювання ліцензії і
штрафу 500 тис. грн;
• В міжсезоння, аграрії змішують як зимове так і літнє дизельне
пальне, що визнавалося виробництвом пального без ліцензії – штраф
більше 1 млн. грн;
• Заправлення техніки пальним за договорами підряду підпадало під
визначення реалізації пального і вело до штрафу у розмірі 500 тис.
грн;
• Завищений рівень штрафних санкцій за зберігання пального для
власних потреб без ліцензії (500 тис грн за перше порушення) не був
співрозмірним із ризиком, який створює таке порушення.
Наявні в законі зміни передбачають:
1. Для абсолютної більшості аграрних підприємств, ліцензії на право
зберігання пального для власних потреб будуть видаватися в
автоматичному режимі за заявницьким принципом;
2. Встановлюється диференціація вимог щодо вказання у заяві про
видачу ліцензії місткості ємностей для зберігання пального та місця
знаходження, залежно від їх типу: для стаціонарних резервуарів –
місткість та місце знаходження кожного резервуару; для
нестаціонарних ємностей місткістю понад 250 літрів кожна – їх
загальну місткість; для інших нестаціонарних ємностей – тільки
зазначення наявності або відсутності таких ємностей без вказування
їх кількості та місткості;
3. Надається можливість вказувати кадастровий номер земельної
ділянки, замість адреси місцезнаходження ємностей, що
використовуються для зберігання пального;
4. Не вважатиметься реалізацією пального заправлення пальним за
договорами підряду що відноситься до власного споживання
відповідно до підпункту 14.1.212 Податкового кодексу України;
5. На рівні закону закріплено, що змішування зимового та літнього
дизельного палива не вважатиметься виробництвом пального;
6. Останнім, але не менш важливим, є суттєве зменшення рівня
штрафних санкцій, які накладаються за зберігання пального для
власних потреб без наявності ліцензії. Замість поточних 500 тисяч
гривень встановлюється диференційований розмір: за перше
порушення – 4 мінімальні заробітні плати (32 тис. грн в 2024 році);
друге – 8 (64 тис. грн); третє і більше – 85 (680 тис. грн).